Jaki i o jakiej mocy wybrać ciągnik jednoosiowy?
W tym miejscu należy także sprawdzić dostępność i cenę części zamiennych aby z pozoru mała awaria nie była przyczyną po kilku latach długiego przestoju maszyny. Jest bardzo wiele różnych modeli ciągników jednoosiowych, które głównie różnią się mocą, masą i wielkością. Najmniejsze zazwyczaj mają około 5-8 KM i ważą około 60-90 kg, można je napędzać silnikami benzynowymi jak i diesla. Popularniejsze w tych wersjach są silniki benzynowe ze względu na koszt zakupu jak i łatwość odpalania. Najczęściej współpracują z glebogryzarkami, kosiarkami, pługami do śniegu. Ze względu na niską masę rzadko są używane do prac typu orka, ze względu na stosunkowo niski uciąg, w którym główny udział bierze masa jak i wielkość kół. Średni ciągnik jednoosiowy zazwyczaj charakteryzuje się mocą od 8-11 KM i masą 90-160 kg. W tym segmencie szczególną uwagę należy zwrócić także na obecność mechanizmu różnicowego z blokadą. Która nie we wszystkich modelach występuj, a bardzo ułatwia pracę, gdyż lekki ciągnik łatwo ręcznie obrócić mino, że ma stały napęd na 2 koła ale już z modelem o masie ponad 100 kg i większych kołach w trudnym terenie nie koniecznie tak łatwo sobie poradzimy i na dłuższą metę może być bardzo uciążliwe. W tym segmencie gama maszyn jest już bardzo bogata, praktycznie możemy stosować cały dostępny na rynku osprzęt. Uwagę jednak należy zwrócić aby maszyny były dopasowane do mocy, szczególnie te które wykazują duże zapotrzebowanie mocy. Do takich maszyn musimy zaliczyć kosiarki bijakowe, brony aktywne, glebogryzarki separacyjne. Porównując modele powinniśmy porównać moc silnika, biorąc pod uwagę, że silnik diesla i benzyny o podobnej mocy, zawsze moment obrotowy jest większy w silniku diesla niż benzynowym o tej samej mocy. Dodatkowo silniki diesla przy ciężkiej pracy spalają nawet ponad połowę mniej paliwa niż diesle. Największe ciągniki jednoosiowe moją zazwyczaj moc 9-15 KM i są napędzane prawie wyłącznie silnikami diesla. Masa tych ciągników mieści się w granicach 180-250 kg. W tych wersjach często spotyka się także modele które posiadają dodatkowo hamulce na każde koło, które ułatwia nap skręcanie oraz napęd WOM niezależny, który możemy wykorzystać do napędu osi napędowej w przyczepkach, mając wtedy pojazd transportowy z napędem na 4 koła, a taki nawet w trudnym terenie potrafi sobie poradzić.